fredag 3 juni 2011

Dyrt bröd inte alltid bäst!

Idag blev jag lite klokare. Alltid något liksom. Jag gick till "Trendiga caféet" vid Operan i Malmö. Inget namn, så det får ju den listige räkna ut själv. Där köpte jag ett styck bröd för 30 kr. Detta lilla bröd vägde 450g och kommer kanske räcka till 6 normalstora brödskivor och två små, då brödet var väldigt litet och konstigt i formen. Kunde också konstatera att brödet smakade.......alpluft, dvs absolut ingenting. Det skulle enligt uppgift vara bakat av surdeg, men det kunde man inte smaka. Inga bröd i butiken var heller stenugnsbakade. Vill man ha det finns det mycket bättre ställen. Någon gång ibland, när jag vill lyxa till det lite på helgfrukosten,  köper jag ett halvt stort bröd hos Vendel på Föreningsgatan. Det händer också att jag handlar hos "Franske bagaren" vid Triangeln. Båda bagerierna har goda härligt sega surdegsbröd med mycket smak. Men smakar det så kostar det liksom. Kontentan av detta frågar man sig? Jo, baka själv! Det blir billigare och godare! Sen är det inte alltid man har tid (eller lust) och då gäller det att som jag ha provat ut några stället där det är värt att betala det där lilla extra. "Trendiga caféet" har enligt min smak inga bröd värda priset och omvägen dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar