onsdag 24 augusti 2011

Cupcakes


Lika bra att erkänna med en gång: det är frostingen på denna sortens kakor som jag vill åt! Muffins i all ära, men de blir liksom inte riktigt detsamma utan den där goda smörjan på toppen. Muffinsreceptet nedan har jag fått av min kompis Disa. Hon gör dem med en crumble ovanpå (som toppingen på smulpaj ungefär) men jag valde alltså att smeta på frosting.

Ugn: 225 grader
Ca 12 medelstora muffinsformar

4 dl vetemjöl
1½ msk malen kardemumma
2 tsk bakpulver
2 ägg
2 dl socker
1 dl flytande margarin
1½ dl yoghurt
                                                                     
Receptet på frosting lånade jag från Leilas bok "A piece of cake".

Frosting:
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
100 g Philadelphiaost
1 msk varmt kaffe






Muffins: Blanda mjöl, kardemumma och bakpulver i en skål. Vispa ägg och socker pösigt i en annan skål. Rör sedan försiktigt ner margarin och yoghurt i äggsmeten. Rör ihop äggblandningen försiktigt med mjölblandningen. Skeda upp smeten i muffinsformar. Grädda i 225 grader, ca 15-20 minuter. Låt kakorna svalna.

Frosting: Rör ihop alla ingredienser utom kaffet. Tillsätt kaffet under omrörning. Jag använde varmt vatten och 1 tsk nescafe. Spritsa eller bre ut frostingen på de helt avsvalnade muffinsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar