söndag 21 augusti 2011

Födelsedagstårta


För två veckor sedan blev köksrenoveringen klar, lagom till vi skulle åka iväg på semester. Men nu har jag hunnit laga mat på nya spishällen och bakat i de båda ugnarna. I veckan var det dax för födelsedagskalas. Jordgubbstårta var önskemålet, vilket fick bli med Belgiska jordgubbar. Allt för att jag inte är så förtjust i de blöta, djupfrysta bären på tårta.
Receptet nedan är en bra grund till tårtbottnar och fyllning som sedan går att variera. Enligt grundreceptet som jag lånat från en av Leilas böcker (Leila ibland blir inte ALLT bra som du gör!) skulle tårtbottnarna bakas med vanligt mjöl. Men första bottnen blev rysligt kompakt så jag gjorde en ny med vetemjöl special istället. Klaaaaaar skillnad, så det rekommenderar jag er att använda. Ja även du Leila!
Har ni bråttom; köp färdiga bottnar. Man måste inte alltid vara så himla duktig.

Tårtbotten:
4 ägg
1½ dl strösocker
1½ dl vetemjöl special

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt med hjälp av en elvisp. Sikta över lite av vetemjölet med en sil, rör försiktigt och fortsätt så tills allt mjöl är tillsatt. Smöra en springform (kakform med avtagbar kant) och bröa formen med kokosflingor. Blir så mycket godare smak än med skorpmjöl. Häll smeten i formen och grädda tårtbottnen i mitten av ugnen ca 12 minuter. Prova med en sticka. Kakan ska inte vara kladdig. Låt kakan svalna något i formen innan kakformens kant lossas.
Skiva kakan i två tårtbottnar.

Eftersom jag nu hade en bra tåtbotten som gick att dela i två och en obra (ditt fel Leila) så blev det tre tårtbottnar i mitt fall. Vill du kan du ju göra två bra och få FYRA bottnar, men så blev det inte för mig alltså.

Tårtfyllning:
2 stora äggulor
½ msk finrivet citronskal
2 msk pressad citron
3/4 dl strösocker

3 dl vispgrädde
1½ dl jordgubbsylt
1 liter jordgubbar

Blanda äggulor, citronskal, citronsaft och socker i en liten kastrull. Värm under vispning till en tjock kräm. Låt kallna.

Vispa grädden och dela jordgubbarna. Lägg en tårtbotten på ett fat och bred över den kalla citronkrämen. Lägg på nästa tårtbotten och bred på jordgubbssylten. På med sista tårtbottnen och så på med ett lager vispad grädde över hela tårtan. Spara 1/3 till dekoration. Lägg jordgubbshalvorna i en hög mitt på tårtan och spritsa en kant runt om.
Ta paketen under armen och tårtan på en bricka (och inte tvärt om) och sjung så det dånar:
Vi gratulerar, vi gratulerar..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar