tisdag 13 september 2011

Chocolate chip cookies


Mmmm, dessa mjuksega småknapriga läckerbitar är ljuvliga. Att de är fyllda med både mörk och vit choklad gör dem liksom inte sämre.

300 g smör (ja jag vet, men är det gott så är det)
2 dl socker
3 dl ljust farinsocker
2 ägg (mina var pyttiga så jag tog 3)
2 msk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
7½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk salt
200 g vit choklad, grovhackad
200 g mörk choklad, grovhackad

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda socker, farinsocker, vaniljsocker och äggen och rör i det smälta smöret. Tillsätt övriga ingredienser. Det blir tungt att röra för smeten är trög. Forma ganska stora bollar och lägg dem på bakplåtsklädda plåtar. Jag la bara 6 st på varje plåt, för kakorna flyter ut. När du är klar med alla bollar behöver du inte tvätta händerna bums. Bara slicka av smeten. Mmmm. Grädda i ca 12-15 minuter, den längre tiden om du gjorde lika stora bollar som jag :-)
En kopp nybryggt kaffe och en nybakad chokladkaka och dagen är räddad!

1 kommentar: