söndag 27 november 2011

Tryffel med saltlakrits


Enkelt OCH supergott, sånt gillar man. Detta var en smakkombination jag läste om någonstans på nätet och självklart måste jag testa. Med knappt en månad kvar till jul är det extra roligt att konstatera att detta recept kan varieras efter tycke och smak. Gillar man pepparmintsmak, byt ut Turkisk Peppar mot Mariannekarameller eller Polkagrisar t.ex. Själv gillar jag krokant, så jag tänkte smälta lite socker tills det blir ljusbrunt och blanda ner hackad mandel i det. Sen slår man upp det på ett bakplåtspapper och låter det svalna. Därefter kan man hacka krokanten och blanda ner det i tryffelsmeten på samma sätt som med saltlakritsvarianten.

En god choklad som är klart bättre än blockchoklad är Odenses 55%. Den säljs i 200g förpackningar och är i 4-5 tjockare bitar. Den är väldigt god till bakverk och godistillverkning och kostar inte mycket mer än blockchokladen. Den rekommenderar jag er att använda till denna tryffel.

200 g mörk choklad, gärna Odenses 55%
1 dl grädde (måste inte vara visp-, funkar bra med matlagningsgrädde)
ca ½ dl krossad turkisk pepparkarameller

Hacka chokladen i mindre bitar och lägg i en bunke. Koka upp grädden och häll den över chokladen. Rör om tills all choklad smält och det blivit en blank, fin smet. Lägg lakritskaramellerna i en plastpåse och krossa dem med en hammare. Det ska fortfarande vara bitar kvar, så låt inte allt bli pulveriserat. Rör ner de krossade lakritskaramellerna i den något avsvalnade chokladsmeten. Klä en form med plastfolie. Själv tog jag en 1½ liters brödform, men använde inte hela botten. Flyter chokladsmeten ut för mycket blir ju tryffeln låg och platt. Ställ in formen i kylen några timmar tills tryffeln stelnat. Skär i ganska små rutor, ca 1½ cm. Vill man kan man garnera varje bit med en liten bit pepparkaramell eller några saltflingor.

Jag tror jag ska testa att byta ut turkisk pepparkaramellerna mot lite chiliflingor.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar