söndag 25 mars 2012

Underbar vit kladdkaka med hallon



Detta är ett recept jag fick av någon som följer "Smulor & smet". "Du som gillar kladdiga kakor kommer älska denna kaka". Och hon hade rätt! Den är kladdig och ganska söt, men de syrliga färska hallonen balanserar upp det hela. Eventuellt kan jag tänka mig att byta ut dessa mot en hallonsås nästa gång.

Enligt receptet ska kaka räcka till 12 portioner. Tror inte det! Då får man skära snålt. Och snåla med godsaker gör vi inte. Fy! Så räkna 8-9 lagom stora efterrättsbitar. Basta.

Ugn: 150 grader

150 g + 1 msk smör
300 g vit choklad
2 ägg
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl vetemjöl
1 dl kokosflingor
1 dl vispgrädde
1 dl philadelphiaost
1 ask färska hallon
ev färsk citronmeliss

Sätt ugnen på 150 grader. Smält 150 g smör och 200 g vit choklad på svag värme i en kastrull. Rör hela tiden. Låt svalna.
Vispa ihop ägg, socker, vaniljsocker, vetemjöl och ½ dl kokosflingor i en bunke. Tillsätt den avsvalnade chokladblandingen. Smörj en springform med 1 msk smör och bröa den med ½ dl kokosflingor. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 25-28 minuter. Låt kakan svalna helt. Jag bakade min kvällen innan och förvarade den i kylskåpet över natten, färdig att garnera med philadelphiavisp och hallon.
Smält 80 g vit choklad med vispgrädden i en kastrull. Låt svalna. Blanda chokladgrädden med philadelphiaost i en bunke och vispa med en elvisp så att massan blir fluffig. Häll glasyren över den avsvalnade kakan och ställ in i kylskåpet i minst 2 timmar.
Vid servering, garnera kakan med färska hallon. Eventuellt kan du också använda citronmeliss och ca 20 g hyvlad vit choklad.

1 kommentar:

  1. så mycket gott,denna ska jag absolut prova,har gjort den "vanliga" ett fertal gånger men denna ,ja denna läggs till i favoritlistan,tusen tack,härliga bilder!

    SvaraRadera