måndag 16 juli 2012

Kryddbröd till soppa


Till soppa är det gott med ett lite kryddigt bröd, gärna lite salt också. Dessa sveper du ihop snabbt, och de passar lika bra som tilltugg till en öl. Jag gjorde två smakvarianter av samma deg.

2 brödkakor
Ugn: 250 grader

25 g jäst
4 dl vatten
2 tsk salt
2 msk yoghurt (hade ingen matyoghurt hemma, så det blev creme fraiche istället)
2 msk olivolja
8½ dl vetemjöl
3 dl durumvete
Pensling: ½ dl olja

Garnering: 
1-2 msk flingsalt
½-1 msk timjan, torkad
½-1 msk oregano, torkad
4-5 coctailtomater
2-3 soltorkade tomater

Lös jästen i fingervarmt vatten, 37 grader. Tillsätt salt, yoghurt och olja. Rör ner mjölet, lite i taget. Arbeta degen ordentligt, både i maskin och på bakbordet.
Jäs i bunke 1½-2 timmar, med plastfolie över bunken.
Sätt ugnen på 250 grader. Knåda degen lite snabbt, kavla ut den till två flata brödkakor, ca 1 cm tjocka. Lägg över dem på två plåtar klädda med bakplåtspapper.
Pensla brödkakorna med olja och strö över flingsalt. I den ena brödkakan stack jag ner coctailtomater och bitar av soltorkade tomater. Den pudrade jag oregano över. Den andra strödde jag enbart timjan över.
Grädda bröden 10-12 minuter mitt i ugnen. Jag har varmluftsugn så jag gräddade båda plåtarna samtidigt. Låt bröden svalna på galler.
Grundreceptet har jag hittat i "Baka bröd med Allt om Mat". Sen har jag ändrat en aning. Precis som jag brukar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar