söndag 18 december 2011

Mitt bästa vörtbröd


Jag älskar vörtbröd! Därför har jag provat mig igenom några recept, men har alltid återkommit till detta. Det är saftigt, fluffigt och med en knaprig och god skorpa. För mig är det inte bara vörtbrödstid vid jul och påsk. Det är alltid gott!

2 stora runda bröd
Ugn: 200 grader.

50 g jäst
50 g riktigt smör (inget margarin här för min del)
2 flaskor julmust (á 33 cl)
1 påse vörtkryddor (90g)
1 dl russin, drygt
1 msk salt
10 dl rågsikt
ca 9 dl vetemjöl special (eller som jag tog: Manitoba Cream mjöl)
Pensling: 1 dl kaffe + 1 dl strösocker

Smula jästen i en skål. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt julmusten och värm till fingervarmt, 37 grader. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den lösts upp.
Tillsätt resten av degvätskan, vört, russin, rågsikt och nästan allt vetemjöl. Spara saltet en stund. Arbeta degen smidig ca 10 minuter med maskin. För hand blir det minst 15 minuter och nästan som ett gympapass. Tillsätt saltet och kör ytterligare 5 minuter. Låt degen jäsa övertäckt ca 45 minuter.
Ta upp degen på mjölad arbetsyta och knåda den smidig med resterande mjöl. Dela degen på mitten och forma till två runda, släta bröd. Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper och nagga dem väl med en gaffel. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.
Under tiden kokar man en lag på kaffe och socker i en kastrull. Det ska bli lite trögt och simmigt. Låt kallna. Pensla bröden med kaffesirapen.
Grädda bröden i nedre delen av ugnen ca 40 minuter. Låt bröden kallna på galler.

Originalrecept (med vissa ändringar):  från boken "Baka bröd" med Allt om Mat.

1 kommentar:

  1. Ser underbart gott ut! Ska verkligen försöka hinna med detta innan jul!

    SvaraRadera