fredag 4 mars 2011

Att få korgen !

Korgen kan man inte bara få, man kan köpa den också. Jag shoppar köksacessoarer, det är bara att erkänna. En del köper skor, jag köper prylar till köket. Jag förstår inte tjusningen med att shoppa skor och väskor när det finns muffinsformar och slickepottar! Sedan en tid tillbaka är jag lycklig ägare av två stenar till min ugn, så det kan blir stenugnsbakade bröd och pizzor (en del vet hur de ska ställa in sig på julafton, jag säger bara det). Och sedan min lilla shoppingrunda till favoritbutiken Allt i kök igår har jag numera också två runda jäskorgar. Dessa var jag ju tvungen att testa idag. Testade också ett nytt recept på surdegsbröd, en aning modifierat av mig. Bara för att jag måste :-)


Receptet ger 1 bröd.

På kvällen dag 1:
2 msk vetesurdegsgrund (i originalreceptet var det råg)
2 dl vetemjöl special
1 dl ljummet vatten
Rör ihop en minideg på surdegsgrund, mjöl och vatten. Täck med ett lock eller plastfolie och låt bunken stå på diskbänken över natten.

Morgon dag 2:
20g jäst (i originalreceptet 5 g, men vetesurdeg behöver lite mer hjälp på traven för att jäsa bra)
2 dl kallt vatten
2 dl vetemjöl special
3 dl Manitoba Cream mjöl (i originalreceptet enbart 5 dl vetemjöl special)
1½ tsk salt

Blanda ut jästen med vattnet och blanda ner surdegen från gårdagen. Tillsätt mjölet men vänta med saltet. Knåda med hjälp av assistenten i ca 10 min på medelhastighet. Assistenten kan antingen vara av den mekaniska sorten och heta Kenwood, Husqvarna eller nåt annat exotiskt. Eller också heter assitenten Kurt eller Hasse och har en träslev i handen. Eftersom det kan bli ett styvt jobb att knåda så länge föredrar jag min assistent Husqvarna, för det blir mindre gnäll. När assistenten gjort sitt jobb i 10 minuter häller man saltet i bunken och kör ytterligare 5 minuter. Om du använder enbart vetemjöl special kan du korta tiden till 5 + 2 min. Degar med Manitoba Cream mjöl blir smidigare och mer elastiska om man kör längre.
Låt degen vila 45 minuter. Har du använt assistent med träslev är det dax att bjuda på en öl nu och även låta honom vila.

När 45 min har gått ska man vika ihop degen i bunken första gången. Doppa handen i vatten och dra lite i degens ena kant. Vik in mot mitten. Ta ett nytt tag, dra degen och vik mot mitten igen. Fortsätt runt degen några gånger. Detta momentet gör man om totalt tre gånger med ca 45 min mellanrum. Efter tredje gången låter man degen jäsa ungefär 1 timme.

Mjöla en jäskorg om du använder sådana. I annat fall kan du mjöla en linnehandduk och lägga den i ett durkslag. Vänd ut degen på ett mjölat bakbord. Dra lite lätt i degen och vik in kanterna mot mitten. Vänd sedan degen så skarven hamnar deråt och placera den i jäskorgen eller durkslaget. Lägg en handduk över och låt jäsa ungefär 1 timme. Sätt också ugnen på 250 grader. Om du bakar på stenar ska dessa vara placerade på en plåt i ugnen under uppvärmningen. Sätt också in en tom plåt nederst i ugnen.

Vänd över degen på en bakspade eller en mjölad skärbräda. Eftersom jag inte har någon bakspade så skriver jag upp detta på shoppinglistan direkt! Vet precis vilken sort i tunn metall jag vill ha. YES! Öppna ugnsluckan och kasa av brödet på de varma stenarna. Det är detta som är kase-dans. Det är hett. Om du bakar utan stenar kan du placera ett bakplåtspapper under degen på skärbrädan och skjutsa in det och degen samtidigt på plåten i ugnen. Släng genast in 2-3 isbitar på den nedre plåten och så pang igen med luckan. Nu blir det avancerad bull-tv. Man kan riktigt se hur brödet får en yta med det samma. Grädda ca 35 minuter. Öppna ugnsluckan några gånger under tiden för att vädra ut ånga. Ja och för att få ut lite av den underbara doften av nybakat. Om du tycker brödet börjar få för mycket färg kan du sänka till 220 grader de sista 10 minuterna.
Ta ut brödet och låt det svalna på ett galler. Lägg ingen handduk över, då blir skorpan inte lika knaprig. Får du något över efter provsmakningen kan du förvara det avsvalnade brödet inlindad i en linnehandduk. Vill du undvika mjuk skorpa ska du inte placera brödet i en plastpåse.

Originalreceptet har jag tagit från boken "Enklare bröd" av Martin Johansson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar