måndag 7 mars 2011

Oumbärlig müsli - akt 2

Müslin är nu upphälld i burkar och jag är mätt och glad efter en skön motionsrunda i solskenet. Idag gjorde jag dubbel sats av müslin, bara för att kunna ge bort hälften. Är ni flera i familjen som får smak på dessa godsaker kanske ni också ska dubbla receptet direkt. Här kommer recept för en sats, en plåt.


Sätt ugnen på 225 grader.
Ca 10-12 portioner

3 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
1 dl kruskakli
1/2 dl linfrö
3/4 dl vetegroddar
1 msk kanel
100 g hasselnötter, grovt hackade
2-3 nävar solrosfrön
2 msk neutral matolja, ej olivolja. Jag använder rapsolja.
2-3 msk flytande honung, beroende hur söt du vill ha müslin
1½ dl kallt vatten
Att lägga i efter rostning i ugnen: 1-2 dl torkad frukt t.ex. russin, aprikoser, fikon, äppleringar

Mät upp havregryn, grahamsmjöl, kruskakli, linfrö, vetegroddar, hackade hasselnötter, solrosfrön och kanel i en stor bunke och blanda. Tillsätt matolja, honung och vatten och rör ihop till en smulig massa. Häll ut blandningen i en bakplåtspappersklädd långpanna. Rosta müslin i mitten av ugnen i 225 grader i 20-25 minuter. Rör runt i blandningen 2-3 gånger under tiden så den blir jämnbrun och frasig.

Låt svalna på plåten. Müslin kan gärna stå och torka på plåten några timmar. Dela ner den torkade frukten i müslin och rör. Slå upp på någon snygg glasburk (ska jag säga som har den i en gammal glassburk) och förvara torrt.

Som alltid har jag gjort om ett recept som jag lånat någonstans ifrån. Denna gången har jag inspirerats av ett recept av Maria Öhrn från boken "Smulpajer".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar