onsdag 9 mars 2011

Sockerbullar med överraskning

Dessa goda sockerbullar döljer en överraskning: nötcreme. Jag byter ut den traditionella vaniljkrämen mot nötcreme modell Nutella.. Dock köper jag inte den dyra Nutellan utan nöjer mig en billig variant som de har på Willys. Den är precis lika god, funkar utmärkt till bakning och kostar bara en tredjedel av vad Nutella-kusinen gör. En burk innehållande 400 g räcker precis. Får man över har man varit för snål med fyllning i varje bulle, och räcker det inte har man provsmakat för många skedar från början. Att kvalitetssäkra kallas det.




Ca 30 bullar

50 g jäst för söta degar
150 g margarin
4 dl mjölk
2 ägg
1 dl socker
1/2 tisk salt
1 tsk malen kardemumma
ca 14-15 dl vetemjöl (jag tar hälften vetemjöl och hälften vetemjöl special)
Till fyllning: 400 g Nötcreme
Till pensling: smält margarin och strösocker

Smält margarinet, slå i mjölken och värm till 37 grader. Häll degspadet över den smulade jästen i en bunke och rör ut. Blanda ner ägg, socker och salt. Blanda ner mjölet lite i sänder. Arbeta degen blank och smidig, gärna med hushållsassistent, och låt degen jäsa 30 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den. Dela i ca 30 bitar och forma till runda bullar. Platta ut bullarna, lägg på en välfylld tsk nötcreme, format till ett knyte och lägg den med skarven neråt i en muffinsform. Låt jäsa ca 40 min. Sätt samtidigt ugnen på 225 grader.
Grädda bullarna i mitten av ugnen ca 8 min. Låt svalna på galler under bakduk. Pensla bullarna med smält matfett och doppa dem i strösocker.
Bullarna går utmärkt att frysa in.

Bit försiktigt i bullarna annars kanske nötcremen tryter ut. Och det skulle ju vara synd att spilla något så gott!

1 kommentar:

  1. Åhhh det ser mumsigt ut! Dina fotografkunskaper gör ju att du lätt kan göra en kokbok, Lena! Vore inte det något?

    SvaraRadera