tisdag 1 mars 2011

Baka med barn

Idag har jag vikarierat på fritids. Jag tog med mig 6 barn in i ett litet kök och bakade mördegskakor med sylt. Det är bra kakor som går snabbt när man har otåliga barn omkring sig. Vi skulle få degen att räcka till samtliga fritidsbarn att ha på fika senare i veckan + 6 omedelbara smakprover till bagarna.
Det svåraste för barnen var
1. Att låta bli att äta degen
2. Att få ut 56 lagom stora kakor
3. Om man avvek en aning från punkt 1 kunde punkt 2 innebära minikakor

Det coolaste tyckte de var när elvispen sprätte runt ibland smöret i bunken, gjorde stora hål och stänkte upp på kanten. Tråkigast var nog att torka av bakbordet. Då skulle plötsligt alla något viktigt så där stod jag själv.

Ingredienser:
200 g rumsvarmt smör/margarin
1 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
4½ - 5 dl vetemjöl
1 dl sylt av valfri sort

Sätt ugnen på 175 grader.
Använd elvisp och vispa margarinen med vaniljsocker och strösocker till en ljus, fluffig massa. Tillsätt vetemjölet och kör med visparna på lägsta hastigheten. Tryck ihop degen med fingrarna och stjälp upp den på bakbordet. Dela degen i 50 delar och rulla kulor som du ställer på en plåt klädd med bakplåtspapper. Gör en djup grop i varje kaka med lillfingret. Fyll gropen med en klick sylt.
Ställ in plåten mitt i ugnen i ca 10 minuter.

Bilden är tagen med Iphone under själva bakningen, därav kvalitén.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar