tisdag 5 april 2011

Pizzadeg och portioner

Igår fick jag äntligen internetuppkoppling och mail i nya lägenheten. Vilken lycka! Så nu kan jag lägga upp de utlovade recepten på pizzadeg. Jag är en kokboks- och receptsamlare, så är det bara. Kommer det en ny spännande kokbok så vill jag gärna ha den. En av mina favoritförfattare är Leila Lindholm. Recepten nedan har jag ärligt lånat från hennes bok "One more slice". Sen har jag modifierat dem något, för Leila och jag är inte riktigt överens. Kära Leila, om jag någon gång träffar dig ska du och jag ha ett allvarligt samtal om portioner och dess storlek. Och kanske konsekvenserna av att ge en hungrig hantverkare (sambon) din version av portion. Enligt Leila ska recepten nedan räcka till 5 stora pizzor.....Tror inte det va!?! Jag, som anser mig ganska duktig på att kavla, får ut två hyffsat stora tunna pizzabottnar. En på varje plåt. Jag själv får visserligen en pizzabit över till lunch dagen efter, men på tallriken mitt emot är det tomt. Kontentan av detta; har ni tonåringar, hantverkare, maratonlöpare eller kroppsbyggare på middag, tro inte på Leilas portionsfördelning, i alla fall inte vad gäller pizzadeg. Recepten nedan är därför ändrade till två stora pizzor.


Själv använder jag mina bakstenar i ugnen, och bakar först den ena pizzan, sedan den andra. Det är så härligt gott med stenugnsbakad pizza! Har du varmluftsugn och vanlig plåt kan du baka båda pizzorna samtidigt.




Pizzadeg (basrecept)
25 g färsk jäst (15 g men vem orkar stå och väga, ta ett halvt paket bara dvs 25 g)
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvete
5½-6 dl vetemjöl special

Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet. Tillsätt strösocker, flingsalt och olivolja. Tillsätt durumvete och lite vetemjöl i taget och knåda degen i maskin ca 10 minuter till den är elastisk (inte maskinen utan degen). Strö över lite vetemjöl och jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i ca 45 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader. Om du bakar på bakstenar bör du värma upp ugnen lite tidigare med stenarna på plats i ugnen, så de blir riktigt varma. Dela degen i 2 bitar och kavla ut dem tunt på mjölat bakbord. Smaksätt med valfri fyllning. Grädda i mitten av ugnen i ca 7 minuter.


Pizzadeg med surdeg
25 g färsk jäst (tja, varför krångla till det här heller, ta halva paketet)
3 dl kallt vatten
3 msk olivolja
½ dl surdeg av vete
1 msk salt
1 tsk strösocker
3 dl durumvete
3 dl vetemjöl special

Smula jästen i en bunke och lös upp den i vatten. Rör ner olivolja, surdeg, salt och strösocker. Tillsätt durumvetemjöl och lite vetemjöl i taget och knåda degen i maskin i ca 10 minuter tills den är elastiskt. Strö över lite vetemjöl och jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i ca 2 timmar. Under tiden lägger du dig på soffan med en ask praliner och zappar på tvn.
Sätt ugnen på 250 grader. Samma sak gäller som i receptet ovan ifall du bakar på bakstenar. Dela degen i 2 delar och kavla ut dem tunnt på mjölat bakbord. Enligt Leila kan man lägga degklumparna i kylen över natten. Så för er som planerar middagen i förväg är det ju bra. Men jag är hungrig och angriper degen direkt.
Smaksätt med valfri fyllning och grädda pizzorna i mitten av ugnen i ca 7 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar