fredag 8 april 2011

Tekakor - snabbt och enkelt


När jag är sugen på något gott till kvällskaffet, eller tekoppen för er som gillar den drycken, då är tekakorna lätta och snabba att baka. Man gör degen, bakar ut direkt och låter de jäsa en stund på plåt innan det är dax för ugnen. Tekakorna är godast helt nybakade. På bilden nedan har jag toppat med marmelad jag gjort av blodapelsiner och mörk rom. Recept kommer senare.



15-16 st
Ugn: 250 grader

50 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1 msk flytande honung
15 dl vetemjöl, oftast tar jag vetemjöl special
Så länge halva mängden mjöl består av vetemjöl kan man variera den övriga mjölmängden. Ta t.ex. hälften rågsikt eller grahamsmjöl få grövre tekakor.

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt blandningen bli fingervarm. Smula jästen i en bunke och häll på mjölkblandningen. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt honung och mjöl och arbeta degen blank och smidig. Själv använder jag hushållsassistent. Dela degen i 15-16 bitar. Rulla bollar och tryck eller kavla ut dem ganska tunt. Lägg därefter dem på plåt och nagga med en gaffel. Låt jäsa ca 15-20 minuter. Grädda mitt i ugnen i 250 grader ca 7 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar